keskiviikko 15. heinäkuuta 2015

Lomapäivä kolme ja neljä, Ylläs ja Saana

Kolmantena lomapäivänä pysyttiin tässä kävelymatkan ääressä ja mentiin ylläksen huipulle gondolihissillä ylös ja alas. Maisemat olivat kyllä mahtavat sieltä ylhäältä, eikä se dippikorikaan hassumman makuinen ollut mitä maisteltiin ravintolassa. ;) Kova tuuli teki vähän kylmäksi huipulla olemisen, mutta onneksi välillä aurinko lämmitti. 



Neiti ei kyllä osaa yhtään pelätä matkustaessaan hissillä ylös tunturiin, vaan jopa välillä makoili hissin penkillä ja naureskeli. 


Neljäntenä päivänä istuttiin autoon ja lähdettiin kohti Kilpisjärveä ja Saana tunturia. Ekaks vähän ruokaa matkailukeskuksessa ja oli muuten hyvät hampurilaisateriat ja isot annokset. Sitten neiti reppuun ja valmiina lähtöön. 


Reilu kilometri mentiin ylöspäin ja mummi jäi siinä kohtaa neidin kanssa ja me muut lähdettiin vielä ylöspäin. Kiivettiin 747 rappusta ja sen jälkeen tunturin rinnettä ylöspäin. Sieltä avautuivat todella kauniit näkymät. Reilu kilometri olisi ollut vielä huipulle jäljellä, mutta minun oli pakko tällä kertaa lähteä alas takaisin, sillä olin jättänyt vahingossa trippini mummille jätettyyn kassiin. Ja jos tuolla verensokerit lähtee laskuun niin alaspäin tulo onkin sitten oma juttunsa... Vähän jäi harmittamaan etten ylös saakka kiivennyt, mutta jos joskus vielä pääsisi uudelleen. 


Ruotsin puolella oli muuten vielä tosi paljon lunta huippujen päällä. Löydettiin me Saanastakin lunta ja pyöritettiin lumipallot. 


Matkan varrella nähtiin myös se surullisen kuuluisa Kilpisjärven koulu joka hetki sitten paloi. Sekä ajettiin Suomen maanteiden korkeimmasta kohtaa läpi. 


Nyt ollaan käyty kolmella tunturilla, joten saa nähdä pysytelläänkö loppu loma matalemmalla. Katsotaan mitä kaikkea keksitään. :)

2 kommenttia:

  1. Oi, mä olen Lappi-fanina kyllä niin kade tästä reissusta. Yleensä tulee vain tehtyä noita talvireissuja. Edellinen kesäreissu oli 15 vuotta sitten. Täytyykin pistää mietintään jos ensi kesänä meni poikien kanssa kun pienempi menisi O:n lailla reppuun ja isompi jaksaisi jo kävelläkin. Ihania kuvia! <3 Tosi harmi, että se mehu jäi ja oli pakko tulla alas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä sitten taas oon ollut vaan kerran talvella Kuusamossa ja tää oli nyt toinen kerta kun olin kesäaikaan. Ja voih, mä tahdon niin uudestaan. <3 Siellä vaan on niin ihanaa ja tykkään just tosi paljon olla kesällä, kun pääsee tutustuun patikoiden noihin tuntureihin.

      Poista