torstai 6. helmikuuta 2020

Helmat hulmuamaan

Viime syksynä kävin Tampereella kädentaitojen messuilla ja sieltä taisin ostaa ensimmäisen "oman" kaavan sekä ison kasan kankaita. Tähän saakka olen käyttänyt ilmaiskaavoja tai käsityölehtien sekä lainannut ystäviltä. Ostin Lillalumin Julia mekon kaavan. Kaava ihana, malliltaan kapea ja sopii erinomaisen hyvin meidän isosiskolle joka on pitkä ja kapea itsekin. Tätä olen nyt tehnyt muutamia, yhdellä helmalla ja "kahdella" helmalla sekä tehnyt ristikon tai rusetin selkään. Ja tarkoitus olisi vielä ostella yksivärisiä kankaita ja tehdä ainakin isosiskolle mekkoja siitä ja ehkä myös pikkusiskolle kesäksi lyhythihaisia. 

Jouluksi tein tytöille viininpunaiset mekot ja pikkuveljelle samasta kankaasta housut sekä kaikille vielä pitkät tonttulakit isolla ihanalla tupsulla, jujunan kaavaa käyttäen. 
 Viininpunainen kangas on ostettu nappinjalta ja tupsut ommelkuplalta.
 Tämä kangas ostettu kangaskapinalta. Tähän tein siis mekko osaan kaksi frillaa ja selkään ristikon. Isosiskon mekko oli ensimmäinen johon tein selkään ristin, se olisi saanut olla hieman ylempänä. Pikkusiskon mekon onnistui jo vähän paremmin. Ja tosiaan olen ihan itse oppinut ompelija, enkä mikään ammattiompelija. :D Olen minä koulussa ala-asteella sekä ylä-asteella ollut käsitöissä. Sekä äitini on ommellut paljon, joka sitten opettanut ja edelleen joskus saattaa auttaa minua vaikeissa jutuissa tai sellaisissa kun on pakko varmistaa, että oikeesti tajusinko oikein. :D Mutta aika hyvin jo selätän kaikki ongelmat itse. Oma ompelukoneeni vain on halpa markettikone joka ei kyllä oikein sovellu trikoiden ompeluun pitkällä tähtäimellä. Se onkin jo hetken saanut seistä ilman käyttöä pöydällä ja lainassa on äidin luotto bernina. Joulupukki on lupautunut maksamaan uuden koneen minulle kunhan menen vain sen kaupasta hakemaan. Mutta kun en osaa päättää mikä olisi hyvä, niin sitä en vielä ole käynyt kotiuttamassa.

 Näihin mekkoihin tein rusetit taakse, nekin olis saaneet onnistua paremmin, mutta jos ens kerralla sitten. Näissä vain yksi frilla helmassa. Pikkusiskon mekossa pupuja ja isosiskon peuroja, kangas Lalialta ja musta kangas nappinjalta. Tein vielä scrunchie-ponnarit helman kankaasta molemmille sekä headwrapit, niistä kuva joskus myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti